تغذیه یا تمرین کدام یک مهم تر است ؟
 
    


  • پرورش اندام

  تبليغات شما در اين محل


درباره سایت

با سلام به همه ی دوستان عزیزم. به وب سایت خودتون خوش اومدین امیدوارم لحظات خوشی رو در اینجا سپری کنید. در صورت نیاز به عکس یا فیلم از بدنسازی خواص، لطفا در قسمت نظرات قید کنید تا در سایت قرار گیرد. مدیریت سایت : مجید بخشی. ایمیل : majid_bodybuilding73@yahoo.com

موضوعات
اخبار پرورش اندام

تغذیه

تمرین

کلیپ بدنسازی (خارجی)

کلیپ بدنسازی (ایرانی)

مردان آهنین

مطالب متفرقه

بیوگرافی قهرمانان (خارجی)

آرنولد شوارزنگر

دکستر جکسون

ویکتور مارتینز

مارکوس رول

کوین لیورون

رونی کلمن

لی پریست

دنیس ولف

لی هنی

کای گرین

فیل هیث

بیوگرافی قهرمانان (ایرانی)

بیت الله عباسپور

روح الله داداشی

محسن یزدانی

سامان سرابی

شهریار كمالی

مسلم دارابی

محرم پناهي

علی تبریزی

علی ایمانی

مهدی حاتمی

گالری عکس (خارجی)

Arnold Schwarzenegger

Nasser El Sonbaty

Ronnie Coleman

Johnnie Jackson

Evan Centopani

Victor Martinez

Branch Warren

Dexter Jackson

Melvin Anthony

Gustavo Badell

Brandon Curry

Dennis James

Kevin levrone

Lionel Beyeke

Ronny Rockel

Markus Ruhl

Ben Pakulski

Dennis Wolf

King Kamali

Shawn Ray

Jay Cutler

Lee Priest

Phill Heat

گالری عکس (ایرانی)

Morteza Roshan Zamir

Mohsen Ghoran Nevis

Hassann Rahnamaein

Beyt Allah Abaspor

Rouhollah Dadashi

Moshtaba Notorki

Moharam Panahi

Mehdi khanghah

Mehdi Hatami

Abbas Agheli

Ali Tabrizi

Ali Iman

مجلات بدنسازی

مجله شماره 1

مجله شماره 2

مجله شماره 3

مجله شماره 4

مجله شماره 5

مجله شماره 6

مجله شماره 7

عکس های ارسالی شما


آرشيو مطالب

نويسنده


تغذیه یا تمرین کدام یک مهم تر است ؟


  تغذیه یا تمرین کدام‌ یک مهم ‌تر است؟

مربی اسطوره‌ای بدنسازی ونیس جیروندا به این جمله معروف شهرت داشت که ۸۰ درصد بدنسازی تغذیه است. اما آیا این جمله واقعاً صحیح است و یا نه مثل داستان‌های ساختگی دیگر همانند یک وحی منزل چندین‌ سال بین بدنسازان و بدون هیچ پرسشی دهان به دهان گشته است. واقعاً کدام‌یک مهم‌تر است تغذیه یا تمرین؟ اولین چیزی که من قصد عنوان کردن آن را دارم این نکته است که شما نمی‌توانید تغذیه و تمرین را از هم جدا کنید. چون این دو فاکتور به‌صورت تشریک مساعی، بدون در نظر گرفتن هدفتان که خواه افزایش حجم باشد و یا کاهش وزن و یا آماده‌سازی بدنی عمل می‌کنند. به هرحال نادیده‌ گرفتن و عدم توجه کافی به هریک از دو مولفه‌های فوق نتیجه‌گیری ناخوشایند و حتی عدم نتیجه‌گیری را در پی خواهد داشت .

در حقیقت قصد دارم به روند افزایش حجم عضلانی و یا چربی‌سوزی که از ۳ آیتم تمرینات با وزنه، تمرینات هوازی و تغذیه تشکیل شده و هرکدام به‌مثابه یکی از پایه‌های ۳ پایه هستند بنگرم و همان‌طور که می‌دانید، با برداشتن هریک از پایه چه اتفاقی خواهد افتاد .

تغذیه و تمرین هر دو مهم هستند ولی در مقاطع مشخصی از پیشرفت در تمرین. من قویاً عقیده دارم که توجه بیشتر بر روی یکی از این مولفه‌ها در قیاس با دیگری، پیشرفت محسوس‌تری را در پی خواهد داشت. بگذارید توضیح بدهم اگر یک فرد مبتدی هستید و از دانش تغذیه کافی برخوردار نیستید پس کسب دانش تغذیه به مراتب مهم‌تر از علم تمرین است و می‌بایست به‌عنوان اولویت شماره یک فرد دربیاید. علت خاطرنشان ساختن این موضوع به این خاطر است که بهبود تغذیه نادرست و ضعیف می‌تواند منجر به یک پیشرفت شگرف در امر چربی‌سوزی و یا افزایش حجم عضلانی گردد .

برای مثال خیلی‌ها خوردن وعده غذائی را سرسری می‌گیرند و تنها به خوردن دو وعده غذا در روز اکتفا می‌کنند. افزودن به تعداد وعده‌های غذائی و رساندن آن به ۵ تا ۶ وعده غذائی مختصر و باکیفیت در روز می‌تواند دگرگونی و پیشرفت سریع فیزیکی بدنی را به همراه داشته باشد. اگر هنوز در برنامه غذائی‌تان به وفور روغن‌های عمل‌آوری شده و قندهای تصفیه شده (شکر و قند سفید) وجود دارد، کاستن از این قبیل مواد و در عوض جایگزین کردن روغن‌های سالم مثل روغن امگا ۳ که در ماهی و غلات طبیعی و عمل‌آوری نشده و میوه‌جات، سبزیجات و حبوبات وجود دارد. تفاوت‌های کاملاً محرزی را در فیزیک بدنی موجب خواهد شد .

اگر در رژیم غذائی‌تان میزان پروتئین پائین است با افزودن هریک از منابع پروتئینی کاملی هم‌چون سینه مرغ، ماهی، تخم‌مرغ و شیر در هر وعده غذائی مطمئن باشید که سرعت عضله‌سازی را چند برابر خواهید کرد. اصلاً اهمیت ندارد که چه‌قدر سخت به تمرین می‌پردازید و از چه برنامه تمرینی پیروی می‌کنید. چون تمام تلاشتان در صورت عدم توجه کافی به تغذیه و رساندن مواد مغذی کافی به بدن سعی باطل قلمداد خواهد شد .

بدنسازان مبتدی و حتی بدنسازان سطح پیشرفته که هنوز رژیم غذائی ضعیف و ناکافی دارند با تغییر در رژیم غذائی در قیاس با تغییر در تمرین به نتایج بسیار محسوس‌تر و سریع‌تر دست خواهند یافت .

سیستم عضلانی و عصبی یک فرد مبتدی با حرکات ناآشنا است از این‌رو هر نوع برنامه تمرینی به دلیل این‌که برای بدن خاصیت شوک‌دهندگی دارد می‌تواند منجر به رشد عضلات و توسعه قدرت گردد .

تقریباً همیشه می‌توانید دستکاری مختصری در وضعیت تغذیه‌تان به عمل آورید و آن را به یک سطح بالاتر ارتقاء دهید اما زمانی‌که بر روی تمامی اصول تغذیه تبحر یافتید آن موقع است که هر بهبود اضافی در رژیم غذائی آن‌چنان که اوایل نتیجه‌بخش و مهم بود نخواهد شد .

خوردن بیش از ۶ وعده غذا در روز حداقل تأثیر را خواهد داشت. خوردن مداوم پروتئین زیاد هم کمکی نخواهد کرد. زمانی‌که در حال پیروی از رژیم غذائی کم‌چربی هستید با رساندن چربی دریافتی به صفر نه‌تنها توفیقی برایتان نخواهد شد بلکه لطمه نیز وارد خواهد کرد. اگر در رژیم غذائی‌تان از طیف متنوعی از غذاها و مولتی‌ویتامین‌ها و مینرال‌ها استفاده می‌کنید پس به احتمال زیاد استفاده از مکمل بیشتر کمکی نخواهد کرد .

اگر از قبل هر ۳ ساعت یک‌بار کربوهیدرات‌های طبیعی مرکب و پروتئین می‌خورید پس به احتمال قوی کاری به‌جز ادامه دادن به همان رژیم غذائی و داشتن انسجام در آن نمی‌توانید بکنید .

در این مقطع به‌عنوان یک بدنساز سطح متوسط و یا پیشرفته تغذیه در وضعیت کاملاً ایده‌آل قرار دارد و تغییر در برنامه تمرینی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اگر بخواهیم به‌صورت نسبی بگوئیم تمریناتتان به لحاظ علمی می‌بایست کاملاً صحیح و درست باشد، به‌جز تغییراتی که باید در دوران تمرینی خارج از مسابقه و دوران تمرینی آماده‌سازی برای شرکت در مسابقه صورت بگیرد در سایر مواقع رژیم غذائی نباید تغییرات چندانی بکند. اما قضیه تمرین فرق می‌کند و شما می‌توانید به روند افزایش شدت تمرین ادامه دهید و بازدهی تمرینی‌تان را تقریباً بدون محدودیتی بهبود ببخشید. در واقع هر چه‌قدر در تمرین با وزنه پیشرفته‌تر می‌شوید به همان نسبت، تمرین و تنوع تمرینی به منظور پیشرفت در بدنسازی برایتان ضرورت بیشتر پیدا می‌کند. علت این امر هم این است که یک بدن ورزیده و وزنه خورده خیلی سریع‌تر با برنامه تمرینی تطبیق پیدا می‌کند. بنا به گفته دیو تیت (Dave Tate)  

پاورلیفتر مشهور هر شخصی که با وزنه کار می‌کند در عرض یک تا دو هفته به برنامه تمرینی عادت می‌کند .

شاید به همین خاطر باشد که وزنه‌برداران طراز اول دائماً از سیستم چرخشی در اجرای حرکات پیروی می‌کنند و غالباً از ۳۰۰ نوع تنوع حرکتی مختلف در فاز‌های تمرینی‌شان بهره می‌جویند. مربی تمرینات قدرتی‌ یان کینگ
(Ian King)
می‌گوید: تنها در صورتی‌که یک بدنساز مبتدی باشید این قضیه در ارتباط با شما صدق نمی‌کند. ولی در غیر این‌صورت به هر نوع برنامه تمرینی حداکثر در ۳ تا ۴ هفته عادت خواهید کرد. در همین خصوص چارلز پالیکین دیگر مربی سرشناس رشته‌های قدرتی و سرعتی می‌گوید در عرض ۵ تا ۶ جلسه تمرینی برای آن گروه عضلانی تطبیق کامل عضلانی به برنامه تمرینی حاصل می‌شود و پس از آن برنامه تمرینی دیگر تأثیر شوک‌دهندگی خود را نخواهد داشت .

بنابراین برای پاسخ دادن به پرسش این مطلب باید گفت با آن‌که تغذیه همیشه از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است اما جا دارد که بر روی اهمیت آن برای مبتدی‌ها و یا هر شخص دیگری که رژیم غذائی‌اش هنوز نواقصی دارد، تأکید بیشتری نمود .

به عقیده من اهمیت تمرین بیشتر برای آن دسته از افراد است که در سطوح پیشرفته قرار دارند. البته این بدان معنا نیست که اهمیت تغذیه در یک نقطه متوقف می‌شود. بلکه نکته مهم در این است که بهبود مضاعف تغذیه در صورتی که از قبل موارد اساسی در رژیم غذائی برقرار باشد تأثیر چندانی دربر نخواهد داشت. زمانی که در اصول تغذیه تبحر کافی پیدا کردید نوبت به حفظ و داشتن انسجام در پیروی از آن می‌رسد و از این‌جا به بعد نوبت به افزایش تدریجی شدت و بازدهی برنامه تمرینی و استاد شدن در هنر طراحی برنامه تمرینی مدون می‌رسد .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

     نويسنده : مجید بخشی        دسته : <-CategoryName->        14:19 - 22 / 12 / 1389برچسب:تغذیه یا تمرین کدام یک مهم تر است ؟,        بازديد :            
  مطالب گذشته

لينک دوستان

لينک هاي روزانه

امكانات وبلاگ